Tuesday, July 3, 2012

Romeo Vs Juliet

Projek June. Romeo vs Juliet. Tak boleh stop bila dah baca ayat pertama. Cepat je habis walau setiap huruf saya tata satu demi satu. Saya memang hantu NAN. 

Took d 2nd one : I Love You. Oh, ini cerita awalnya ke? Habis baca, took d 3rd : Bomb... Bombastic. Oo... ia bersiri rupanya. Siri Romeo Versus Juliet. Cuma saya baca sirinya scr not in order sebab tak tau. Kesian saya... rasanya ada lagi kot siri buku ini yang saya belum ada. Nanti kalau jumpa saya nak  beli juga!

Beli di R&R Gambang, otw back from XPDC Candat Sutun

It was just abut school kids, bawa ke dewasa. Diam-diam, kawan-tak kawan, kejap baik-kejap gaduh, benci bagai nak rak, rupanya dalam hati ada cinta. Klise, tapi... it has more than just that!

Although it was just about school kids, tapi the way NAN wrote it, aduhai... berbekas. Buku cerita ni sebenarnya dah terbit lama, since 2006. Kesian saya baru sekarang berpeluang baca.. hmm.. kan dah kata, dedulu saya tak baca buku citer Melayu sangat hu hu... mengada-ngada...

Hmm... soonest I completed the reading, tiba-tiba je teringat Winter Sonata. Teringat kepada Kang Jun Sang dan Yoo Jin. Jun Sang  dalam cerita Winter Sonata mati. Left behind a love story yang belum disempurnakan. But years after, they met and so on.. so on.. err... ada yang tak pernah watch Winter Sonata?


Dun no why, saya terasa-rasa concept-flow cerita ini ala-ala Winter Sonata. Dari masa Romeo kena balik dan bersekolah di M'sia, jumpa Jail si manusia pelik, unsur kekeluargaan, d'friendship, sampai love story... semuanya mengingatkan saya kepada Winter Sonata. Haish...

Dalam novel ni pun heronya yang dinamakan Romeo pun mati juga! Bezanya dalam RvJ, Romeo sendiri yang nak mati tipu-tipu untuk buktikan Jelita @ Jail Petai @ Juliet ni sememangnya ada perasaan kepada Romeo, tetapi berlagak benci hingga 7 petala langit... adalah sebabnya mengapa dia harus berlakon benci sedangkan dalam hati ada bunga.. eh.. ada sayang...

Siri RvJ walau dalam konsep cerita budak sekolah pun, ada banyak moral yang disampaikan secara tak langsung. Kesimpulannya selepas baca buku-buku ni... err... kalau nak sekolah balik boleh tak? Hu hu...

"Let your love be like the misty rains, coming softly, 
but flooding the river."
(Malagasy proverb)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS